Meditation kan bruges til mange ting – selvudvikling, balance, grounding og andre fine og moderne udtryk – MEN det kan også bare bruges som et pusterum, hvor du træner og vedligeholder evnen til at koble af, lade op og give slip.

Meditation er den systematiske udøvelse af en mental teknik, hvis formål er, at bringe os ind til stilheden bag tankerne og ind i en dybere tilstand af ro eller øget bevidsthed.

Meditation findes som en spirituel praksis i alle verdens store religioner og det har været praktiseret i over 5000 år. Hvor religionerne har vidt forskellige myter og dogmer og ser meget forskelligt på mange ting, ligger tankegangen bag meditation langt tættere på hinanden: At universet er opstået ud fra en ur-grund af væren, der også er menneskesindets ur-grund, og at meditation er et redskab til at få adgang til denne indre ur-grund eller væren.

Selv om de forskellige traditioner er enige om at meditation kan give os adgang til dybere lag af vores egen bevidsthed og at dette har nogle gavnlige virkninger, såsom større selverkendelse, større følelsesmæssig frihed, et bredere perspektiv og en klarere og mere etisk måde at tænke og handle på, kan meditationsteknikkerne være meget forskellige. Hvor nogle teknikker involverer koncentreret fokus på åndedrættet, på Gud, på paradokser, på chakraerne (energicentre i kroppen), bruger man i andre teknikker at observere følelser, fornemmelser eller tanker. Andre teknikker igen anvender forskellige former for visualisering, f.eks. af energi i kroppen, eller af lys, eller af erindringen om ro eller man stræber efter at fremme en følelse af kærlighed til Gud.

Med så mange forskellige tilgange til det at meditere, må man også forvente forskellige resultater alt efter hvilken teknik man bruger.

Jeg har valgt at indfører meditation først og fremmest med det formål, at træne nærvær og evnen til at koble af og lade op. Som med alt andet gør øvelse mester – hvis du gerne vil kunne løbe 5 km, er du nødt til at starte med kontinuerlig træning. I starten kræves øget focus og for de fleste af os, hjælper det med en løbemakker eller en skemalagt plan. Efter noget tid begynder vi at gøre det med vane, og når målet er nået, er vedligeholdelsen let. Herefter får vi glæde af den nye form, når vi skal skynde os, skal op af trapper, når ungerne vil spille bold, når vi er til fest og danser osv.

På samme måde er det med meditation. Når vi har trænet det, er det nemt at vedligeholde og vi kan nu nemmere være nærværende og afslappede fordi meditationsteknikkerne giver os evnen til at standse stress, tankemylder, uro, søvnløse nætter, koncentrationsbesvær, angst, utålmodighed, aggression osv.

Men det hele starter jo med kontinuerligt træning!! Du kan hos BABUSQA gøre bruge af meditation på flg. 3 måder: